„Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” [CZĘŚĆ IV]

Zdjęcie ilustracyjne fot. pixabay.comZdjęcie ilustracyjne fot. pixabay.com

Wiesław Kudyba: Rodzina, rodzice to pierwszy i najważniejszy rząd pomocy, który powinno otrzymać dziecko w razie pojawiających się trudności. Pomoc rodzicielska powinna być bezwarunkowa, w każdym czasie i w każdych warunkach.

Dobre relacje rodzica i dziecka budują zaufanie, a zaufanie sprawia, że dziecko ma odwagę zwierzyć  się najbliższej osobie ze swoich problemów. Jestem przekonany, że takich rodzin jest przytłaczająca większość. Niestety jest też cześć rodziców, którzy mają ogromne braki w rozumieniu źródeł problemów własnych dzieci i sposobów ich pokonywania. W skrajnych przypadkach potrafią się oni zachowywać w sposób drastyczny i krzywdzący w stosunku do własnych dzieci. Zjawisko zdystansowania polskich rodziców wobec własnych dzieci powoduje, że aż 37,5% młodych osób biorących w badaniu przeżywa samotność życiową.

Szkoła to drugi rząd pomocy młodzieży znajdującej się w trudnej sytuacji. Ale zanim o tej pomocy to kilka zdań z drugiego bieguna, bo szkoła i życie szkolne ma też przeogromny wpływ na negatywne zachowanie dzieci i młodzieży. Środowisko szkolne choćby z racji populacji ma niebagatelny wpływ na zachowanie jednostki (czyt. pojedynczego ucznia), jeżeli jest to wpływ pozytywny, to wszystko w porządku, jeżeli negatywny, to prowadzi to prędzej  czy później do problemów. Oto kilka zjawisk, które występują w zbiorowości:

Plotka

Nieumiejętne radzenie sobie ze stresem powoduje, że młodym osobom trudno sobie radzić z plotką. W atmosferze intrygi i kłamstwa nie radzą sobie ze znalezieniem rozwiązania, reagują lękiem, obawiają się negatywnej oceny. Uczniowie mają przeświadczenie, że wszyscy myślą o nich źle, mają poczucie utraty własnej godności. Rodzą się w nich uczucia takie jak bezradność, poczucie przemocy, poczucie niemocy i beznadziei, rozpacz, poczucie krzywdy, cierpienie i zwątpienie.

Bullying – nękanie i osaczenie przez rówieśników

Plotka jest formą przemocy psychicznej. To również często wykorzystywany mechanizm zachowań towarzyszących problemowi bullyingu, czyli osaczenia i nękania. Sprawcami takiej przemocy są najczęściej rówieśnicy – koledzy i koleżanki z klasy, ze szkoły, z podwórka. Obraźliwe komentarze, obelgi, złośliwe pomówienia, ubliżające napisy, np. na ścianach, tablicy w klasie, w szkolnej toalecie, na przystanku, to często wykorzystywane formy i metody dręczenia.

Cyberbullying – przemoc z użyciem technologii                                           

Zjawisko Cyberbullyingu czyli przemocy w Internecie nasiliło, się szczególnie teraz, kiedy dzieci i młodzież od niemal dwóch lat komunikują się ze sobą głownie przez sieć wirtualną. Nieprzyjemne i wyśmiewające komentarze, wzajemne plotki na portalach społecznościowych, nagrywanie zdalnych lekcji i publikowanie ich w sieci, zamieszczanie czyichś zdjęć, numeru telefonu, anonsów na portalach randkowych lub stronach pornograficznych, publikowanie zniekształconych lub prawdziwych zdjęć – kompromitujących lub wykonanych w intymnej sytuacji, wysyłanie wiadomości z groźbami, podszywanie się pod kogoś, to tylko niektóre przykłady przemocy w sieci.  Dzieci  nękane przez rówieśników, to najczęściej dzieci wyróżniające się w jakiejś grupie, na przykład z uwagi na tuszę, kolor włosów czy skóry, dobre stopnie, jeżeli do tego dochodzą czynniki niedostrzegalne z zewnątrz  jak (cechy dziecka, jego zachowanie), to procesy destrukcyjne w psychice dziecka zachodzą o wiele szybciej i gwałtowniej. I tu dochodzimy do ważnej roli jaką może mieć nauczyciel i szkoła.

To wiedza nauczyciela o rozwoju dzieci i młodzieży, znajomość środowiska i stała obserwacja ucznia w szkole, może sprawić, że wcześniej można zaobserwować niepokojące symptomy. Można to czynić poprzez:

  • Edukację uczniów w zakresie kształtowania własnych umiejętności np. w zakresie wyrażania uczuć, zastępowania agresji, wzmacniania poczucia własnej wartości,
  • Diagnozę sytuacji wychowawczej w klasie,
  • Odpowiednio do potrzeb klasy realizowania tematyki godzin wychowawczych, współpracę z rodzicami uczniów, rozpoznanie sytuacji rodzinnej uczniów,
  • Działania pedagogiczne – rozpoznanie potrzeb i trudności uczniów,
  • Obserwację i monitorowania zachowania.

Szkoła jako instytucja, swoją misję w tym zakresie może realizować poprzez:

  • Edukację nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie przeciwdziałania przemocy i psychicznych uwarunkowań aktów samobójczych nastolatków, doskonalenie umiejętności rozpoznawania sygnałów i zapowiedzi desperackich kroków,
  • Wzmacnianie zdrowia psychicznego nauczycieli, przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu,
  • Diagnozę sytuacji wychowawczej szkoły, ewaluację zewnętrzną i wewnętrzną,
  • Adekwatny do potrzeb szkoły program profilaktyczno- wychowawczy,
  • Integrowanie zespołów klasowych,
  • Aktywne wprowadzanie i monitorowanie przestrzegania norm i zasad szkolnych,
  • Opracowanie szkolnych procedur reagowania na przemoc i agresję, konsekwentne ich przestrzeganie

To oczywiście tylko niewielka, ale istotna część działalności szkoły i nauczycieli w diagnozowaniu, a przede wszystkim zapobieganiu sytuacjom kryzysowym dotykającym dzieci i młodzież.

Na analizę kolejnych obszarów zapraszam do felietonu w dniu 12.02.2024 r.

Wiesław Kudyba

Dodaj komentarz

Pamiętaj o tym, że w internecie nie jesteś anonimowy.

To Ty odpowiadasz, za to, co piszesz – portal w żadnym przypadku nie ponosi odpowiedzialności prawnej za Twoje teksty. Przypominamy, również że dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum. Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy nie powinien się tu ukazywać zgłoś nam to: redakcja@zlubaczowa.pl.

Na sygnale

Najbliższe wydarzenia

Ostatnio dodane

Wybory samorządowe 2024

ZDJĘCIA

OSTATNIO NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

HOME | REKLAMA | PATRONAT MEDIALNY | | POLITYKA PRYWATNOŚCI | REGULAMIN FORUM| KONTAKTfeed-image RSS

ZLUBACZOWA.PL - informacje Lubaczów, powiat lubaczowski.