Zakończono prace konserwatorskie kilimu i skrzyń wiannych z kolekcji Muzeum Kresów
Muzeum Kresów w Lubaczowie w ramach kampanii „Mocarze sztuki” zrealizowało prace przy chodniku (kilimie) ze znakami kół naukowych i związków studentów Politechniki Lwowskiej i dwóch jaworowskich skrzyniach wiannych.
Kilim ze znakami Politechniki Lwowskiej
Kilim został wykonany techniką tkacką, na osnowie lnianej, z różnobarwnych włóczek. Utrzymany w tonacji szarości, zieleni i błękitu, ma wymiary 980 cm długości i 130 cm szerokości. Na osi kilimu znajdują się symbole 11 kół i związków studenckich Politechniki Lwowskiej, m.in. Koła Studentów Mechaników, Koła Górniczo-Naftowego oraz Związku Akademików Ślązaków. Kilim, najprawdopodobniej dar studentów, trafił do kaplicy na kampusie Politechniki.
Po II wojnie światowej obiekt wraz z innymi zabytkami wyposażenia kościoła św. Marii Magdaleny we Lwowie trafił do parafii św. Wojciecha w Cieszanowie, w wyniku powojennych zmian granic państwowych.
Walory artystyczne kilimu
Kilim należy do najcenniejszych artefaktów z tego okresu. Jest również wybitnym przykładem sztuki art déco, która była oficjalnym stylem II Rzeczypospolitej. Wysokie walory artystyczne i historyczne kilimu ze zbiorów Muzeum Kresów w Lubaczowie sprawiają, że jest to dzieło unikatowe.
Prace konserwatorskie przeprowadziła Anna Urbańska z firmy Makkon Konserwacja Dzieł Sztuki. Kilim został poddany m.in. dezynfekcji, oczyszczeniu z zanieczyszczeń i naprawie osnowy. Po zakończeniu prac obiekt trafił na wystawę stałą „Dziedzictwo Kresów” w Muzeum Kresów w Lubaczowie.
Zdjęcia: Muzeum Kresów w Lubaczowie
Jaworowskie skrzynie wianny
Kampania „Mocarze Sztuki” objęła także konserwację dwóch jaworowskich skrzyń wiannych z Horyńca-Zdroju. Skrzynie pochodzą z przełomu XIX i XX w. oraz z lat 20.–30. XX w., co odzwierciedla przemiany zdobnictwa charakterystyczne dla jaworowskiego ośrodka stolarskiego.
Skrzynie te były nieodłącznym elementem obrzędów weselnych, symbolizującym dostatek rodziny panny młodej. Malowane motywy kwiatów i wianków, które zdobią fronty i wieka skrzyń, miały również głębsze, symboliczne znaczenie.
Prace konserwatorskie wykonał Filip Sołtys, specjalista od zabytkowych mebli. Proces konserwacji obejmował oczyszczanie, impregnację, konsolidację warstwy malarskiej oraz rekonstrukcję brakujących elementów. Obie skrzynie zostały zaprezentowane na wystawie „Kultura wsi lubaczowskiej” w Muzeum Kresów.
Zdjęcia: Muzeum Kresów w Lubaczowie
Kampania „Mocarze Sztuki”
„Mocarze Sztuki” to inicjatywa Fundacji Most the Most, mająca na celu promowanie ochrony dziedzictwa kulturowego. W ramach I edycji kampanii dofinansowanie otrzymały dwa obiekty z kolekcji Muzeum Kresów w Lubaczowie, które znalazły się wśród pięciu nagrodzonych eksponatów, obok muzeów w Gdańsku, Warszawie i Toruniu.