W Zespole Placówek w Lubaczowie podsumowano projekt "Dostępna Szkoła" [ZDJĘCIA]
fot. Powiat Lubaczowski
Powiat lubaczowski zakończył realizację projektu "Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”. Z efektami przedsięwzięcia w Zespole Placówek im. Jana Pawła II zapoznała się m.in. wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak oraz poseł Teresa Pamuła.
Zespół Placówek im. Jana Pawła II w Lubaczowie, zgodnie z założeniami programu Dostępność Plus, zlikwidował szereg barier architektonicznych, zakupił sprzęt oraz wdrożył rozwiązania organizacyjne. Nauczyciele odbyli szkolenia, które pozwolą na skuteczne wdrażanie zmian służących zaspokojeniu szczególnych potrzeb uczniów.
W oficjalnym podsumowaniu projektu udział wzięli m.in. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Monika Jarosińska-Jedynak, Poseł na Sejm RP Teresa Pamuła, Wicemarszałek Podkarpacki Piotr Pilch, starosta Lubaczowski Zenon Swatek, Dyrektor Biura Dostępności Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego Beata Stankiewicz oraz Dziekan Lubaczowski ks. Andrzej Stopyra.
- Edukacja daje szansę na lepszą przyszłość i otwiera możliwości osobistego rozwoju. Wiedza buduje wyobraźnię, kształtuje zainteresowania. Dlatego tak ważne jest zapewnienie wszystkim uczniom, zarówno zdrowym, jak i tym o szczególnych potrzebach, równego dostępu do nauki […] Koordynowany od ponad pięciu lat przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rządowy program Dostępność Plus dotyczy wielu aspektów naszego życia. Edukacja jest istotnym czynnikiem określającym nasze dorosłe życie. Dlatego działania kierowane do uczniów, nauczycieli i całej społeczności szkolnej, które zwiększają poziom dostępności w szkołach, są naszym priorytetem - powiedziała wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Projekt "Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia” polegał na opracowaniu modelu dostępnej szkoły, a następnie przetestowaniu go wśród 37 jednostek samorządu terytorialnego prowadzących szkoły w całej Polsce. Dzięki jego realizacji wspartych zostanie co najmniej 109 szkół podstawowych.
Przed przystąpieniem do projektu szkoły poddawane były audytom dostępności tak, aby możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie szkoły otrzymywały granty na przetestowanie wypracowanych wcześniej planów poprawy dostępności, który umożliwi przeprowadzenie działań modernizacyjnych, zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Placówki otrzymały również środki na działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych.
Konkurs grantowy był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności, lokalizacji oraz rodzaju szkoły (specjalne, powszechne, integracyjne).
Realizatorem projektu w Lubaczowie była Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską.
Powiat lubaczowski na wykonanie przedsięwzięcia otrzymał blisko 1,3 mln złotych.
Projekt został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu unijnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Zdjęcia fot. Powiat Lubaczowski