Techniki relaksacyjne w walce ze stresem - od medytacji po jogę i aromaterapię

Choć chcielibyśmy, by było inaczej, stres jest nieodzownym elementem naszej codzienności. Badania pokazują, że aż 60% Polaków odczuwa stres przynajmniej raz w tygodniu. I choć często jest on naturalną reakcją organizmu, przewlekły stres może być szkodliwy dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Jak zatem radzić sobie z uciążliwym, przewlekłym lub nawracającym stresem? W tym artykule przyjrzymy się różnym sposobom radzenia sobie ze stresem, od medytacji po jogę i aromaterapię.

Stres – jak rozpoznać?

Przede wszystkim musimy mieć świadomość tego, że stres to powszechna reakcja organizmu na różnorodne wyzwania, które napotykamy w codziennym życiu.

Jest to w zasadzie naturalna reakcja, która pomaga nam radzić sobie w trudnych okolicznościach – wiele osób potrafi przekuć to uczucie w coś pozytywnego. Stres pomaga im znaleźć w sobie motywację i ekscytację, niezbędne do pokonania trudności. Jednak problem pojawia się, gdy stres staje się przewlekły lub pojawia się zbyt często. Jak rozpoznać, że jesteśmy narażeni na stres?

Objawy stresu możemy podzielić na fizyczne i psychiczne:

  • Objawy fizyczne stresu:
  • zwiększone napięcie mięśniowe,
  • ból głowy,
  • problemy żołądkowe,
  • nadmierna potliwość,
  • zaburzenia snu i zmęczenie.

 

  • Objawy psychiczne stresu:
    • nadmierne zmartwienia,
    • rozdrażnienie i nerwowość,
    • zmniejszona koncentracja,
    • poczucie bezradności,
    • zmniejszona samoocena.

Przyczyny przewlekłego stresu

Przyczyny stresu mogą być różnorodne i zależą od indywidualnej sytuacji życiowej. Niektóre z najczęstszych przyczyn przewlekłego stresu to:

  • wysokie wymagania zawodowe, skutkujące nakładaniem na siebie zbyt dużej presji;
  • problemy rodzinne, takie jak separacja, rozwód czy konflikt z bliskimi;
  • zdrowotne trudności lub choroby;
  • trudności finansowe, skutkujące np. długami;
  • przemęczenie i brak odpoczynku, będące efektem przepracowania.

To oczywiście tylko kilka przykładowych przyczyn stresu. Pamiętajmy, że negatywne emocje mogą też być wynikiem traumatycznych wspomnień i przeżyć czy kompleksów.

Jak radzić sobie ze stresem?

Nie każdy ot tak potrafi przekuć stres w coś pozytywnego. Z tego względu radzenie sobie ze stresem często polega na ćwiczeniach i praktykach, mających na celu uspokojenie organizmu i zrelaksowanie się. W takich okolicznościach walka ze stresem może przybierać wiele form. Oto kilka skutecznych technik relaksacyjnych:

  • Aktywność fizyczna: Regularna aktywność fizyczna, np. jogging, jazda na rowerze czy fitness, pomaga w redukcji stresu poprzez uwalnianie endorfin – substancji odpowiedzialnych za dobre samopoczucie;
  • Suplementacja: Niektóre suplementy diety (https://herbapol.poznan.pl/kategoria-produktu/suplementy-diety/), takie jak magnez czy witamina B, mogą pomóc w zmniejszeniu objawów stresu i poprawie samopoczucia. Warto sprawdzić również specjalne kapsułki, dostępne np. na stronie https://herbapol.poznan.pl/produkt/kapsulki-na-uspokojenie/;
  • Joga i ćwiczenia oddechowe: Joga jest doskonałą techniką relaksacyjną, która łączy elementy fizyczne z technikami oddechowymi, pomagając w zrelaksowaniu ciała i umysłu;
  • Medytacja: Medytacja to praktyka polegająca na skupieniu uwagi i relaksacji poprzez koncentrację na oddechu i wyłączenie się od codziennego zamieszania. Początki zarówno z medytacją, jak i jogą nie należą do najprostszych, jednak w dłuższej perspektywie mogą przynieść wspaniałe efekty;
  • Masaże: Masaże relaksacyjne pomagają rozluźnić mięśnie i redukują napięcie.

Zioła i herbaty na stres – herbapol.poznan.pl

Aromaterapia oraz picie różnych ziół i herbat to kolejne skuteczne sposoby na walkę ze stresem, ponieważ niektóre zioła i herbaty mają działanie uspokajające. Możemy tu wskazać między innymi na melisę (https://herbapol.poznan.pl/produkt/melisa-fix-tylko-natura/), rumianek czy ashwagandhę – która, na marginesie, często jest dodawana również do suplementów diety. Picie herbaty z tych ziół może pomóc w zrelaksowaniu się po trudnym dniu. Herbaty takie jak melisa czy rumianek możesz zamówić na stronie https://herbapol.poznan.pl/.

Należy pamiętać, że u źródeł stresu mogą leżeć także bardziej złożone problemy, na przykład depresja. Dlatego jeśli stres utrzymuje się dłużej, warto skonsultować się z lekarzem lub specjalistą.

Dodaj komentarz

Pamiętaj o tym, że w internecie nie jesteś anonimowy.

To Ty odpowiadasz, za to, co piszesz – portal w żadnym przypadku nie ponosi odpowiedzialności prawnej za Twoje teksty. Przypominamy, również że dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum. Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy nie powinien się tu ukazywać zgłoś nam to: redakcja@zlubaczowa.pl.

Najbliższe wydarzenia