Kolejny przetarg na remont dworca PKP w Lubaczowie
- Szczegóły
- Kategoria: Wydarzenia
- Opublikowano: czwartek, 20, styczeń 2022 20:49
Dworzec PKP w Lubaczowie fot. zlubaczowa.pl
PKP chce wyremontować budynek dworca w Lubaczowie, ale pomimo dwóch ogłoszonych przetargów w dalszym ciągu nie udało się wyłonić wykonawcy. Polskie Koleje Państwowe ogłosiły jednak kolejny, trzeci przetarg.
Jak już informowaliśmy, PKP na początek chce wymienić pokrycie dachowe, przebudować kominowe oraz zamontować nowa instalację odgromową. W tym celu w listopadzie ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Niestety - bezskutecznie, ponieważ nie wpłynęła żadna oferta. Dlatego też w grudniu spróbowano po raz drugi znaleźć firmę, która wykona wspomniany remont. Znów się nie udało, bowiem wszystkie złożone oferty podlegały odrzuceniu. PKP po raz kolejny próbuje więc znaleźć wykonawcę inwestycji. W tym celu ogłoszono trzeci przetarg. Oferty przyjmowane są do 4 lutego.
Przypomnijmy, że to tylko część prac, które zamierza zrealizować PKP. Projekt, który wcześniej został opracowany obejmuje także m.in. remont elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, hydroizolację budynku, a także dostosowanie obiektu do obecnych wymagań, czyli np. montaż punków informacyjnych i obsługi pasażerów, kas i automatów biletowych czy dostawę mebli.
Rys historyczny dworca
W roku 1881 cesarz Austrii Franciszek Józef I wydał koncesję „na kolej żelazną miejscową z Jarosławia do Sokala”. Wraz z budową tej linii w Lubaczowie powstał w latach 1882-1884 dworzec kolejowy. Jego, dość skromna architektonicznie, bryła była typowym przykładem budowli kolejowych, powstających w II połowie XIX wieku na terenach zaboru austriackiego. Budynek dworca mieścił 2 kasy biletowe, oddzielne poczekalnie dla 2. i3. klasy oraz bufet. W takim stanie przetrwał do I wojny światowej.

Budynek ucierpiał mocno w czasie działań wojennych, został odbudowany ok. 1917 roku. Niestety, nie przywrócono mu pierwotnego wyglądu, w zamian za to przy jego odbudowie dość nieudolnie naśladowano modny w ówczesnym czasie, tzw. styl zakopiański. Ze zgrabnej, uporządkowanej architektonicznie budowli, dworzec zamienił się w trudny do zaakceptowania, pozbawiony charakteru, ponury gmach. Przyjęta wówczas koncepcja nie znajdowała odniesienia do zabudowy na naszym terenie, stanowiąc niezrozumiały wizerunkowo wyłom.
Od tamtej pory do czasów współczesnych dworzec był wielokrotnie remontowany, jednak jedynie powierzchownie, z uwzględnieniem niezbędnych, bieżących potrzeb.
W kształcie z roku 1917 budynek przetrwał do dziś, niszczejąc i degradując się w ostatnich dziesięcioleciach. Obecnie jest nieczynny dla podróżnych. Na piętrze budynku są użytkowane mieszkania, cześć parteru zajmuje nastawnia kolejowa, a część wynajęto na sklep żelazny. Poczekalnia i sala kasowa są zamknięte na głucho.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
REKLAMA:
UWAGA! Od 18 marca 2022 roku publikacja komentarzy na portalu ZLUBACZOWA.PL jest możliwa tylko po uprzednim zarejestrowaniu konta. KLIKNIJ TUTAJ, ABY ZAREJESTROWAĆ KONTO Masz już konto? Zaloguj się Regulamin forum znajduje się pod tym linkiem, natomiast polityka prywatności tutaj. Rejestrując konto akceptujesz zasady. |
Komentarze
Mosiek możesz powiedzieć coś więcej o tej sprawie?
Wierzysz temu talibowi?!
Coś mądrego masz jeszcze do dodania?
Zapytać można
Nie jestem plotkarzem. Pojawiła się informacja i zarzut i chciałbym wiedzieć jakie Mosiek ma podstawy by pisać swój komentarz.
Już się bałem, że coś likwidują
Przynajmniej przy stacji stoi jakiś Toi Toi bo to co było kiedyś toaletą to tylko dla szpetnej dekoracji jest.
Po co ten remont, może najpierw trzeba by wprowadzić rozkład jazdy taki który by był przydatny dla naszego miasta i powiatu.
Przy okazji jeszcze: ten szynobus codziennie stoi przez cały dzień w Przeworsku (ciekawe czy załoga też?) i przejedzie się do Lubaczowa/Horyń ca i z powrotem...
Co racja to racja, w 2015r przez Lubaczów jeździł nawet pociąg interCity, ale niestety się nie przyjął. Z drugiej strony to dobrze że PKP dba o ta linie kolejową(wymian a mostów remonty torowiska), bo jeszcze kilka lat temu krążyły pogłoski o jej całkowitej likwidacji(chyb a tylko ruch towarowy miał zostać)
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.